Śmigło LOGO


Artykuł opisuje praktyczny dobór śmigła do silnika JPX M25Y. Temat wydaje się ważny ze względu na to, że są to popularne silniki w naszym kraju. Piloci z Zielonej Góry nie tylko przetestowali śmigła, ale też podzielili się doświadczeniem i wynikami testów. Dzięki temu posiadacze JPXów będą mieli jasność w doborze odpowiedniego śmigła. Wszystko zaczęło się od zakupu przez jednego z pilotów JPX M25Y w koszu Paramotor. Napęd posiadał drewniane śmigło. Celowo użyłem tutaj czasu przeszłego… Konieczny stał się więc zakup śmigła. Ale jakie śmigło będzie optymalne?
 
 

Na testy poświęciliśmy dzień nielotnej pogody. Paradoksalnie to pogoda przyczyniła się do takich testów.


 

Oto śmigła, jakie mieliśmy do dyspozycji:

  1. Helix 125 H30F 1,25m L-M-06-2 (Lekkie rozczarowanie, że było zamontowane przy Simonini Mini2, ale o tym za chwilę),
  2. Werenc 124cm L-124-2 (To cięższe, które Robert poleca nawet do Hirtha – i tu miłe zaskoczenie),
  3. Rusłan 126cm (Przeznaczone do Simonini. Nie ma symbolu, zamawiając proszę wspomnieć, że do Simonini Mini2),
  4. Rusłan 124cm do Solo 210 z rezonansem (nie ma symbolu, zamawiając proszę wspomnieć, że do Solo z rezonansem).
Jak wyglądał test i jakie parametry mierzyliśmy:
Do testów wykorzystaliśmy wagę naciąganą naporem napędu na trajce. Zdawaliśmy sobie sprawę, że rozwiązanie takie jest wysoko nienaukowe i obarczone błędem (tarcia tocznego trajki, itp.), ale wystarczająco dokładne, aby dobrać śmigło do napędu (porównując na obroty i ciąg).

Każdy pomiar to 5-10 sekund testu na pełnym otwarciu przepustnicy. Następnie test powtarzany jest trzy razy, aż trzy ostatnie dadzą ten sam wynik.

.
Wyniki (typ silnika, obroty śmigła, ciąg, typ śmigła):

li Jpx, 2800, 66kg, Rusłan 126cm,